Haarlem - Venetië op de fiets, nou een stukje ervan.

Grootse plannen

In 5 weken fietsen naar Venetië. Dat was het plan. Vanaf Haarlem via Nijmegen naar Maastricht om vervolgens de Maas, Moezel en later de Rijn te volgen richting Zwitserland. Via het sprookjeskasteel Neuschwannstein de Alpen doorkruisen en via Otzi, de man uit de ijstijd, in Bolzano richting Venetië.

Toen kwam de regen. De Rijn, Maas, Ruhr en allerlei zijrivieren traden buiten de oevers en ons plan lag in het water. We zijn toch gaan fietsen, maar zijn niet veel verder gegaan dan Nijmegen. Ook leuk, maar niet zo ver. Gelukkig was het een goede start voor de zomervakantie van 2021, want na een paar dagen op de fiets ben je helemaal zen. Dat was ook wel nodig.

Op de fiets telt het allemaal niet, want je moet gewoon blijven draaien met die benen.

Haarlem - Loosdrecht (68 km)

De route was vrij simpel. Eerst de Haarlemmermeer doorfietsen om de Ringvaart bij Aalsmeer over te steken. Het Groene hart te doorkruisen om uiteindelijk in de buurt van Loosdrecht onze tent op te zetten bij Fort Spion. Een fort van de Nieuw Hollandse Waterlinie. Dat hebben we ‘s avonds ook geweten want de muggen dreven in wolken langs de tenten. Desalniettemin is het super gaaf om te slapen op de bolwerken van een oud fort en te douchen in een oude munitiekamer.

Loosdrecht - Elst (83 km)

Na een heerlijk nachtje in de tent werden we wakker tussen het geluid van vogels en schapen. De fietskleding weer aan en op pad. Het doel was om via Zeist naar Amerongen te rijden maar dat werd uiteindelijk Elst. Mijn thuis-thuis. Dat betekende ook dat ik weer op de dijk kon rijden. Als de eigenaar van een racefiets kan ik niet anders zeggen dan dat de dijk het beste stukje asfalt is. Overzichtelijk, altijd een briesje en altijd wat te zien. Dat mis ik op mijn fietstochten rondom Haarlem nogal eens. De vele kruisingen, auto’s en druk bezette fietspaden maken dat het altijd opletten is. Al zal ik nu stoppen met mijn melancholie.

De route was afwisselender en bosrijker dan de eerste etappe, waar we vooral tegen bedrijvenparken, huizen en industriegebieden aankeken. De Utrechtse heuvelrug stelde niet teleur. Nieuwsgierig werden we wel door de indrukwekkend hoge heggen waarachter we soms een glimps van indrukwekkende huizen opvingen.

Elst - Tull en Het Waal (72 km)

Fietsen over de dijk. Oude wielrenroutes herbeleven en overal zijn de kersen te koop. Heerlijk. Dit was een topdag om te fietsen. Het hoge water, waardoor de oorspronkelijke route in het water viel, maakt het uitzicht vanaf de dijk spectaculair. Het water staat tot aan de winterdijken en buitendijks zijn er enorme vlaktes van het natte spul. Bomen steken er bovenuit en de ganzen doen zich tegoed aan het verse gras wat net onder het water vandaan is gekomen. Vandaag was de langste dag in het zadel. De planning was niet helemaal juist en dat gold ook voor de route. Gelukkig konden we nog heerlijk eten in Beusichem en waren we bij het opkomen van de maan op de camping. Na een flesje wijn de tent in. Morgen weer verder.

Tull en Het Waal - Haarlem (86 km)

Tijdens onze aankomst bij Fort WKU, wederom een fort uit de Nieuwe Hollandse Waterlinie, zagen we al dat er festiviteiten gaande waren in het dorp. De gehele omgeving stond in het teken van een wielerkoers voor de jeugd. De koers kwam ‘s ochtends langs het fort en dus stond ik klaar met het fototoestel. Allereerst kwam de politiemotor langs gevolg door de wedstrijdleiding. Toen kwam de kop van de koers met daarboven een helikopter die de wedstrijd filmde. Het was net alsof je bij de Tour de France stond te kijken. Na dit feest hebben we ontbeten en zijn we zelf ook op de fiets gestapt. Op naar Lopik en de lunch. Tijdens de lunch besloten we om huiswaarts te keren. Het zou gaan regenen en we vonden het welletjes. Venetië was niet gehaald maar we hadden fijn gefietst. Bij thuiskomst stonden de buren met wijn en eten klaar. Altijd fijn thuiskomen.

Wil je op de hoogte blijven van de fotografie? Volg mij dan op Instagram! Geregeld zie je daar nieuwtjes en updates van fotowandelingen en soms zelfs scans van mijn project met analoge fotografie. Vind je de blog leuk? Deel het dan!