Op naar het vliegtuig

Na 2 weken van wasbordwegen, geweldige panorama's en bijzondere dieren zat onze tijd in Zuid Afrika er bijna alweer op.  Een nacht in Berg en Dal en één laatste dag in Pretoria hadden we nog te gaan. Dat onthaasten is wat dat betreft wel gelukt. Geen vliegwerk met lange afstanden rijden om je vlucht te halen. Gewoon een laatste dagje relaxen, maar eerst onze laatste tocht door Kruger.

Het luipaard is ons ook op deze laatste dag door Kruger te slim af geweest. Dat is meteen de eerste van vele redenen om weer terug te moeten gaan. Dat luipaard moet en zal ik een keer zien! We kwamen onderweg nog wel een groep bavianen tegen. Bavianen zijn geen schuwe dieren, verre van zelfs. Je wilt geen bavianen in je kamp hebben want ze komen overal in; in Kaapstad kunnen ze zelfs autodeuren openmaken.  Rondom bavianen ben je altijd net wat voorzichtiger. Maar deze groep was op zoek naar eten en was daarnaast vooral met elkaar bezig. Rustig kijken naar de groepsdynamiek is dan erg leuk. Zo was een moeder met een mini aapje die naast de auto ging zitten. De hele groep was met die 2 bezig: tantes, broertjes neefjes en de grote man van de groep.

Onze verdere reis richting Pretoria was redelijk saai. We moesten namelijk lange tijden wachten op wegwerkzaamheden. De weg blijft in Zuid-Afrika niet open zoals hier in Nederland. Een om-en-om mechanisme wordt ingezet. Als je dat in de bergen doet op een grote snelweg betekend dat opstoppingen van vrachtwagens. brrrrrrrr. Wat daaraan wel leuk is, is dat je bij de wachtplekken meteen mensen kleine zaakjes ziet beginnen. Drankjes, fruit en snoepjes. Alles is mogelijk. Toen we de wegwerkzaamheden gepasseerd waren konden we weer verder, op naar onze vaste stek in Pretoria. Die bleek overboekt te zijn; erg vervelend. We moesten dus op zoek naar een andere stek. De Lonely Planet bood uitkomst: Courtyard Hotel Arcadia. De Lonely Planet raadde deze plek aan, onder andere omdat er gratis welkomstdrankjes worden geserveerd: Twee volle Whisky glazen, vol met whisky, en 2 enorme glazen rode wijn later zaten we in onze enorm relaxte kamer waar we, volgens traditie, sushi en chinees hebben besteld.

Na lang dralen moesten we het toch accepteren. We waren bij de laatste dag aangekomen. Vervelend om te beseffen. Om dat nou te verhelpen gaan we elk jaar naar the Farm Inn. DE plek voor wafels met ijs. Bij elk bezoek aan Zuid Afrika komen we daar en eet ik mij te buiten aan wafels met ijs. Zo lekker! Dat was het dan weer. De reis door Zuid-Afrika zit er weer op. Toch jammer. Aankomend weekend is het alweer kerst, en nieuwjaar is niet ver weg. De plannen voor 2017 zijn al in de conceptuele fase gereed. Houd de blog dus in de gaten. Elke week blijven hier nieuwe foto's verschijnen.